شاید شما هم مثل بسیاری از افراد به دلایل مختلف از جمله بودجه محدود و آببندی شدن ماشین، خرید خودروی دست دوم را به خودروی صفر ترجیح بدهید. اما خودروی دست دوم زمانی میتواند برایتان خوب کار کند که قبل از خرید، مراحل کارشناسی خودرو را طی کرده و از هر نظر بهدقت سلامت ماشین را بررسی کرده باشید، در غیر این صورت حسابی خرج روی دستتان خواهد گذاشت! یکی از این موارد که در تعیین سلامت خودرو اهمیت دارد، تشخیص رنگ خودرو و کارشناسی رنگ خودرو است.
کارشناسی و معامله خودرو
راهنمای جامع تشخیص رنگ خودرو و چند روش کاربردی آن:
شاید شما هم مثل بسیاری از افراد به دلایل مختلف از جمله بودجه محدود و آببندی شدن ماشین، خرید خودروی دست دوم را به خودروی صفر ترجیح بدهید. اما خودروی دست دوم زمانی میتواند برایتان خوب کار کند که قبل از خرید، مراحل کارشناسی خودرو را طی کرده و از هر نظر بهدقت سلامت ماشین را بررسی کرده باشید، در غیر این صورت حسابی خرج روی دستتان خواهد گذاشت! یکی از این موارد که در تعیین سلامت خودرو اهمیت دارد، تشخیص رنگ خودرو و کارشناسی رنگ خودرو است.
احتمالا شنیدهاید که در گذشته اگر کسی میخواست خودروی کارکرده بخرد، میگفتند به یک مکانیک آشنا آن را نشان بده. حالا هم همین کار را انجام میدهند، با این تفاوت که خودروها پیشرفتهتر از قبل هستند و بنابراین کارشناسانی خبره وارد کار شدهاند که با انجام مراحل کارشناسی خودرو به شما درباره سلامت و سوابق آن اطلاعاتی ارائه میدهند.
مراحل کارشناسی خودرو شامل بررسی وضعیت ظاهری ماشین، رنگ، سلامت بدنه، اورجینال بودن قطعات، آپشنهای خودرو، سیستمهای فنی و سایر تجهیزات آن است. این مراحل بسیار مهم هستند زیرا تعویض شدن قطعات اصلی، رنگ شدن خودرو، هر نوع اشکال در بدنه و سایر آپشنها ممکن است نشانه این باشد که ماشین تصادفی یا چپی است.
تشخیص رنگ خودرو چیست؟
یکی از مراحل کارشناسی خودرو، تشخیص و کارشناسی رنگ آن است. در کارشناسی رنگ خودرو، مشخص میشود که خودرو رنگ فابریک کارخانه را دارد یا مجددا رنگ شده است. این کار به روشهای مختلفی صورت میگیرد. در گذشته که روشهای رنگ کردن خودرو، تعمیرات و صافکاری تا این اندازه پیشرفت نکرده بود، تشخیص رنگ شدگی خودرو کار راحتتری بود. اما حالا به لطف پیشرفت فناوری و ابزارهای کار، یک کارشناس بهتر میتواند این موضوع را تشخیص دهد. اما آیا این کار واقعا ضروری است؟
ضرورت تشخیص و کارشناسی رنگ خودرو
رویت رنگ چیست؟ این کلمه اطصلاح دیگر برای کارشناسی رنگ خودرو است. هنگامیکه خودروی کارکرده میخرید، طبیعی است که در برخی از قسمتهای بدنه آن خط و خش، رد کلید و نظایر آن وجود داشته باشد. این مسئله تا حدودی روی قیمت ماشین تأثیر میگذارد. برخی فروشندگان این موارد را از قبل رفع میکنند و احتمال دارد به شما بگویند که خودرو در برخی جاها رنگ شدگی دارد. اما ماشین بیرنگ یعنی چه؟ برخی از افراد برای فروش هم خط و خش را برطرف نمیکنند که رنگ اصلی کارخانه بماند و خودرو به نام خودروی رنگشده فروخته نشود.
اما در بسیاری از مواقع فروشنده یا بنگاه سعی میکنند رنگ شدگی خودرو را پنهان کنند و بسته به میزان مهارتی که در رنگ شدن خودرو به کار رفته است، ممکن است حرفشان باورتان شود. پیشنهاد ما این است که حتما مرحله کارشناسی رنگ را انجام دهید، زیرا ممکن است خودرو آسیبها و خسارات شدیدی دیده باشد و شما بعد از خرید آن تا مدتها فقط برایش هزینه کنید. این در حالی است که با تشخیص رنگ خودرو از این مشکل جلوگیری خواهید کرد.
روشها و ابزارهای تشخیص رنگ خودرو
خیلی اوقات برای خرید خودرو سردرگم هستیم. نمیدانیم که از کجا بفهمیم سقف ماشین رنگ دارد یا نه، رنگشدگی سقف احتمالاً خبر از تصادفی سنگین در گذشته میدهد! برای آموزش تشخیص رنگشدگی خودرو چند روش وجود دارد:
۱. نحوه تشخیص رنگ خودرو با چشم
یکی از ابتداییترین روشهای تشخیص رنگ خودرو، روش چشمی است. در این روش باید به چشمتان اعتماد کنید و بهدنبال نشانههای رنگ شدن خودرو باشید. این کار تا حدودی دشوار است، مخصوصا اگر یک صافکار و نقاش ماهر روی آن کار کرده باشند. بااینحال احتمال دارد با کمی دقت متوجه رنگ شدگی ماشین شوید:
تفاوت رنگ
با دقت به خودرو مخصوصا بخشهایی از آن که بیشتر در معرض آسیبدیدگی هستند از جمله درها، سپرها، صندوق عقب و گلگیرها، نگاه کنید. آیا نشانههایی از دو رنگ شدن خودرو میبینید؟ رنگ ارجینال کارخانه از ترکیب رنگها با کدهای مختلف به دست میآید که درست کردن همان رنگ بدون داشتن کدها برای حرفهایترین تعمیرکارها هم دشوار است. بنابراین با کمی دقت میتوان تفاوت رنگ را از رنگ کارخانه تشخیص داد.
اگر خودرو را از نمایشگاه میخرید، نورهای درخشان آنجا کار تشخیص رنگ را دشوار میکند. بنابراین از فروشنده بخواهید خودرو را در زیر نور طبیعی روز (و نه در آفتاب شدید) به شما نشان دهد.
عکس گرفتن
اما گاهی به راحتی نمیتوان متوجه تفاوت رنگ شد، مخصوصا اگر کل یک قطعه مثلا کل یک در یا سپر را رنگ کرده باشند. در این حالت از فاصله دورتری روی ماشین تمرکز کنید. چند متر از ماشین فاصله بگیرید و خوب به آن نگاه کنید. آیا رنگ سپر، در یا قطعات دیگر آن تیرهتر یا روشنتر از اطرافش به نظر میرسد؟ با دوربین باکیفیت از بخشهای مختلف خودرو عکس بگیرید. البته نباید برای عکس گرفتن زیاد به ماشین نزدیک باشید زیرا تفاوت رنگ را مشخص نخواهد کرد. همان دو سه متری ماشین بایستید خوب است.بعد از اینکه به عکس دقت کنید، ناهماهنگی رنگ یک قسمت با سایر قسمتهای بدنه قابلمشاهده خواهد بود.
پاشیدگی رنگ در جاهایی که نباید باشد
کاپوت را بالا بزنید و در صندوق عقب و تمام درهای خودرو را باز کنید و لبههای آن را بررسی کنید. ازآنجاکه در کارخانه اتاق خودرو را به طور یکپارچه و کامل (البته بدون وجود اجزای داخلی) رنگ میکنند، روی لبهها و درزگیرهای داخلی خودرو نباید رنگی وجود داشته باشد. رنگکردن ماشین تکمیلشده دشوار است و رنگ روی لبههای داخلی و درزگیرها میپاشد. همچنین ممکن است نقاش از نوارهای فومی استفاده کند که در این صورت پس از برداشتن نوار، رد آن روی خودرو باقی میماند. بنابراین اگر رد نوار فومی یا رنگ پاشیدگی در جاهای غیرعادی را دیدید، بدانید خودرو را رنگ کردهاند.
اصطلاح پوست پرتقالی
گاهی ممکن است نقاش بدون مهارت و دقت کافی خودرو را رنگ بزند و گردوغبار یا اشیای ریز به بدنه چسبیده باشند. شاید هم پس از رنگکردن در هنگام خشکشدن رنگ چیزهایی به آن بچسبند. در این صورت ظاهر رنگ نقطهنقطه یا به اصطلاح پوست پرتقالی میشود. این هم نشانهای دیگر است که میگوید خودرو رنگ شده است.